torsdag 18 november 2010

Why don't you get a job?

Tittade på början av programmet "Om alla invandrarna lämnar landet", en dokumetär om människor i Storbritannien som anser att invandrare har tagit deras jobb och ansåg att de hade haft ett jobb om inte invandrarna hade funnits i deras stad. Jag blev riktigt upprörd när jag såg på det och fick gå ifrån tvn. I dokumentären skulle de arbetslösa få prova på att jobba på några av de ställen som invandrarna jobbade på, och sa att de skulle ta det på väldigt stort ansvar. Första dagen på jobbet kommer två av tre killar 30 minuter för sent och har ursäkter som "Mitt spädbarn somnade inte inatt" varav arbetsledaren sa att det inte var en speciellt bra ursäkt, killen säger då "jag kan inte hjälpa att mitt barn skriker", den tredje killen kom inte ens. Han skickade dock ett sms runt tolvtiden natten innan där det stod att han precis hade kommit hem och att han måddee ganska dåligt. De tog jobbet på allvar, alltså.
Jag blir så otroligt trött på de människor som säger att invandrarna "tar" deras jobb. Vissa arbetslösa anstränger sig inte ens för att skaffa ett jobb, utan använder det bara som en ursäkt för att slippa söka. Vissa har nog förväntat sig att de inte behöver offra något för ett jobb, de vägrar flytta på dig. Bor man då i en liten stad är det nog ett krav att man flyttar på sig för att lyckas få ett jobb. Sedan finns det ju givetvis de som verkligen försöker skaffa sig ett jobb, och som inte skyller på alla andra, det är inte dem jag skäller på.
Invandrare har förmodligen haft det svårt i sitt hemland och vill förmodligen också kunna försörja sig, precis som alla andra, borde de inte få göra det då utan att känna skuld?

2 kommentarer:

  1. Jag blev också så jävla skrot när jag såg den! Men jag tyckte synd om den arbetslösa pappan med ring i örat!

    SvaraRadera
  2. Jag såg ju som sagt inte hela. Men var han en av dem som tog det på allvar eller?

    SvaraRadera